Vyberte stránku

Zdvojnásobte cestu do Chorvatska, vynechte dálnice a vezměte auto, ve kterém jste na dovolenou jezdili ještě na zadních sedadlech. Bude to zábava? Určitě ano, protože řízení starého auta je mnohem intenzivnější, jízda mimo dálnice a hlavní tahy je mnohem krásnější a o dobrodružství díky vrtochům letitých vozů také nebude nouze. Navíc když se na cestu vydáte s partou podobně naladěných individualit, tak je o zážitky postaráno.

Oldtimer Express 2024: Cestu do Atén zdolalo sexy Ferrari i nezničitelný Trabant

Alpské průsmyky, jarní Tauernstrasse s minimálním provozem, smaragdová voda jezera Wörthersee, závodní okruh Grobnik, jadranská magistrála s úchvatnými výhledy, Boka Kotorska, ale i dopravní zácpy okolo Tirany i Atén a také nejkrásnější Albánské hory a samozřejmě řecké pobřeží. To vše čekalo na posádky letošní vytrvalostní jízdy českých veteránů Oldtimer Express, když startovali 4. května od Národního technického muzea v Praze.

Driftující Aston Martin a zachráněná Pikolka. Oldtimer Expressu se mohou zúčastnit vozy se stářím nad 25 let a z celkových 43 vozů byla téměř polovina dokonce starší padesáti let. 

Nejstarším vozem v poli byl impozantní Aston Martin 15/98 Bertelli z roku 1937, se kterým jel Lubomír Pešák s dcerou Vanesou. Vůz s dřevěným rámem a původní zakázkovou karoserií měl motor po generálce a jediný problém, který posádku na cestě potkal byla píchlá pneumatika na předměstí albánského Durrësu. Ještě bizarnější pak byla podívaná na driftující Aston při soutěžních jízdách přesnosti, které posádky absolvovaly na okruhu Grobnik nedaleko Rijeky.

Jen s o rok mladším vozem se vydali do Atén manželé Zapletalovi. Jejich Praga Piccolo s výkonem 21 koní je rodinným dědictvím po dědečkovi, kterému se vůz podařilo zachránit na konci války před prchajícími Němci. Některé rychlejší části cesty do Atén Pikolka absolvovala na servisním voze, ale i tak Zapletalovi ujeli po vlastní ose přes 1150 km a to včetně alpských úseků. „Do kopce se jede dobře, problém jsou prudká klesání, kde jsme s manželkou už občas brzdili oba, ale nakonec jsme to dali,“ popisoval se smíchem Michal Zapletal čerstvé dojmy z přejezdu Alp.

Atény nejsou Istanbul

Jestliže pro Zapletalovy a Lubomíra Pešáka byl letošní Oldtimer Express premiérou, tak ve startovním poli byla i velká část posádek, které absolvovaly už předchozí istanbulské dobrodružství. Jedním z nich byl i Ivo Tůma, který cestu do Istanbulu dal ve stařičké oktávii a pro letošní ročník Oldtimer Expressu se rozhodl postavit na start čerstvě zrenovovaný Renault 8 (1963). Přípravné práce na autě se však protáhly natolik, že sobotní start zmeškal a skupinu doháněl s více než dvanáctihodinovým zpožděním. Ani tak si nenechal ujít „start“ od technického muzea kam si nejprve zajel pro fotku a až pak vyrazil. „Cesta probíhala dobře akorát mě na benzínkách všichni zdržovali, jak se chtějí pořád fotit a povídat,“ okomentoval stíhací jízdu krásného Renaultu 8 v úpravě Gordini. K účastníkům se připojil až v Chorvatsku, ale technické problémy bohužel pokračovaly a etapy tak pro něj občas končily až v časných ranních hodinách. Za svou houževnatost a odhodlání si však vysloužil uznání ostatních posádek, které mu přiřkly hlavní cenu pořadatele; hodinky ROBOT z limitované edice s individualizovanou vteřinovkou.

Dalším z vozů, které se k Oldtimer Expressu připojily již podruhé byla Škoda Tudor Aloise Krejčího a jeho syna, kteří se řídí heslem „přestaňte leštit, začněte jezdit“. V jejich případě se bohužel ukázalo, že někdy ani dokonalá příprava nestačí a staré auto si postaví hlavu. Hned v první etapě je postihla porucha motoru, se kterou si ani zkušený servisní tým Tomáše Tochtara, jenž opět doprovázel posádky, nemohl během cesty poradit. Do Atén Krejčí nakonec docestovali náhradním vozem a na slavnostním zakončení v aténském hotelu President si trochu paradoxně převzali cenu za nepřipravenější vůz, kterou uděloval servisní tým. „Tudor sice nedojel do cíle, ale podobná porucha může postihnout i tak dobře připravený a motivovaný tým jako byl Tudor a proto jsme se rozhodli jim věnovat tuto cenu,“ řekl při slavnostním vyhlášení vedoucí servisního týmu Tomáš Tochtar.

Nejen Oldtimery

Stejně početná a různorodá byla i skupinka youngtimerů, mezi nimiž dominovaly BMW a české zastoupení značky pro ně dokonce vypsalo vlastní kategorii v jízdě přesnosti. Jedním z nejmladších soutěžních vozů v poli pak byla Honda NSX z roku 1992, se kterou jeli Ivana a Radek Dvořákovi z Automoto Musea Lučany.

Cenu elegance se stářím 30-50 let získalo Ferrari 512 Testarossa, ve kterém jízdu do Atén absolvovali manželé Karasovi. Cenu elegance mezi vozy nad 50 let získal krásně zrenovovaný Volkswagen T1 Bus (1965) Františka a Lenky Piškaninových.

Podívejte se na dokument o jedinečném vytrvalostním závodě veteránů.

Contact / Kontakt

Agentura POZITIF.
Jana Svobodová
svobodova@autodrom-most.cz
info@oldtimerexpress.cz
+420 737 237 406

Major partners / Hlavní partneři

Partners / Partneři

Media partners / Mediální partneři

Partner crews / Partnerské posádky